„Food and Performance”

Termin: 12.12.2016
Miejsce: Kraków, ul. Gołębia 16, sala 42

Katedra Performatyki WP UJ
ma zaszczyt zaprosić na wykład prof. Richarda Gougha 

Food and Performance

Wykład odbędzie się 12 grudnia 2016 roku o godzinie 16:00 w sali 42 na Wydziale Polonistyki UJ, ul. Gołębia 16 (wejście przez bramę przy ulicy Gołębiej 18).
Wstęp wolny.
Wykład będzie prowadzony w języku angielskim z tłumaczeniem na język polski.

Dodatkowo zapraszamy na drugi wykład prof. Gougha pt.: Kantor in Cardiff (13 grudnia 2016, godzina 17:00, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, ul. Nadwiślańska 2-4, Kraków).

Dodatkowe informacje znajdą Państwo pod adresem wydarzenia >> 

Richard Gough jest współzałożycielem i długoletnim dyrektorem artystycznym Centre for Performance Research (CPR), z siedzibą w Aberystwyth w Walii. Jest też profesorem na uniwersytecie w Falmouth (Kornwalia) i redaktorem naczelnym “Performance Research. Journal for Performance Art” (prestiżowego dwumiesięcznika wydawanego przez Routledge, Taylor & Francis) oraz serii “Performance Research Books”. Był współzałożycielem i pierwszym przewodniczącym (1997-2001) organizacji Performance Studies international (PSi). Łączy działalność badawczą z artystyczną, równocześnie reżyserując i wykładając na całym świecie. W ciągu ostatnich 40 lat był kuratorem i organizatorem licznych projektów teatralnych i naukowych: konferencji, szkół letnich i warsztatów oraz tournee. Swoją działalność poświęcił rozwijaniu przedstawień eksperymentalnych, przekraczajacych wewnętrzne i zewnętrzne granice sztuk performatywnych. Od lat wspiera polski teatr, za co w tym roku otrzymał Nagrodę im. Witkacego.

O Food and Performance:
 
 "Badam współkreacyjny akt artystów i uczestników performansów jedzenia – autopojetyczność, współtworzenie i współudział – jedzenie jako wehikuł transformacyjnej siły teatru oraz jako procesualne i wielozmysłowe narzędzie tworzenia wspólnotowości, współdzielenia i communitas. Chcę zastanowić się, jak widownia współokreśla i sama jest określana przez przebieg wypadków, jak jedzenie i wspólne spożywanie otwiera drogę do pełniejszego, zmysłowego uczestnictwa/zanurzenia się w teatrze.
 
Świadomie używam słowa „pochłaniać” (angielskie devour od łacińskiego de – po, vorare – chłonąć), by zasugerować łapczywe spożywanie, zachłanną przyjemność, żądzę, pasję i żarłoczną destrukcję.
 
Świadomie też przywołuję „posmak” – wrażenie (intensywność i trwanie) smaku odbieranego po zjedzeniu, ale także ideę po-smaku, czegoś poza smakiem. Skoro eksperymentalne i zmysłowe opisy/analizy smaku (w przedstawieniu i jedzeniu) zostały ustanowione, nadchodzi czas różnych i różnorodnych kulturowych definicji smakowania jako strategii „kosztowania” teatru (chwilowego i efemerycznego, smakowego i węchowego)".

 

Data opublikowania: 04.12.2016
Osoba publikująca: Janusz Smulski