Wykłady prof. Marco De Marinisa i prof. Paola Puppy

Termin: 19.04.2012 - 20.04.2012
Miejsce: Sali Michała Bobrzyńskiego w Collegium Maius przy ul. Jagiellońskiej 15

Katedra Performatyki (Wydział Polonistyki UJ) i Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu

zapraszają na wykłady

prof. Marco De Marinisa(Uniwersytet w Bolonii)

 Teatr i performance. Od aktora do performera i z powrotem?

19 kwietnia 2012 o godz. 9.00

oraz

prof. Paola Puppy (Uniwersytet Ca' Foscari w Wenecji)

Włoski performer monologujący

20 kwietnia 2012 o godz. 9.00

do sali Michała Bobrzyńskiego w Collegium Maius przy ul. Jagiellońskiej 15.

 Wykłady będą tłumaczone symultanicznie z języka włoskiego na polski.

prof. Marco De Marinis(1949) jest profesorem zwyczajnym wiedzy o teatrze na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Bolonii. Jego zainteresowania naukowe dotyczą teorii teatru; metodologii i epistemologii badań nad teatrem; historii teatru XX wieku, przestrzeni teatralnej i ikonografii. Jest autorem licznych monografii: Teatro e comunicazione (1977), Mimo e mimi. Parole e immagini per un genere teatrale del Novecento (1980);Semiotica del teatro. L'analisi testuale dello spettacolo (1982, 1992; Indiana University Press, 1993); Al limite del teatro. Utopie, progetti e aporie nella ricerca teatrale degli anni Sessanta e Settanta, (1983); Il nuovo teatro 1947‑1970 (1987, 1995; wersja hiszpańska 1988 );Capire il teatro. Lineamenti di una nuova teatrologia, (1988, 2008, tłumaczona na hiszpański i kataloński); Mimo e teatro nel Novecento (1993), Drammaturgia dell'attore (współred. 1997), La danza alla rovescia di Artaud. Il Secondo Teatro della Crudeltà (1999, 2006).In cerca dell'attore. Un bilancio del Novecento teatrale (2000), Visioni della scena. Teatro e scrittura(2004).  En busca del actor y del espectadorComprender el teatro II(2005). Il teatro dell'altro. Interculturalismo e transculturalismo nella scena contemporanea (2011). Jest członkiem redakcji i rad naukowych wielu wydawnictw, w tym prestiżowego Casa Editrice Bulzoni di Roma. Jest stałym członkiem zespołu naukowego International School of Theatre Anthropology (ISTA) pod kierunkiem Eugenia Barby. 

prof. Paolo Puppajest profesorem zwyczajnym historii teatru i widowisk na Wydziale Filologicznym Universytetu w Wenecji. Wykładał i prowadzil seminari ana uniwersytetach w Londynie, Los Angeles, Nowym Jorku, Princeton, Toronto, Middlebury, Budapeszcie, Paryżu i Lilles.  Jest redaktorem serii wydawniczej poświęconej dramaturgii Il Metauro. Jest autorem licznych monografii z zakresu historii teatru oraz opracowań dotyczących twórczości Pirandella, Ibsena, Fo, D'Annunzia, Sveva, Rollanda, Goldoniego. Zredagował włoskie wydanie The open door Petera Brooka dla wydawnictwa Einaudi (2005). Był współredaktorem The History of the Italian Theatre (Cambridge University Press 2006) i  Encyclopedia of the Italian Literature (University di Princeton, 2007) oraz monografii zbiorowej poświęconej Eleonorze Duse  Voci e anime, corpi e scritture (Bulzoni 2009) Lettere impossibili(Gremese 2009). W 2009 wydał monografię  La voce solitaria na temat historiiperformera monologującego we Włoszech. Ostatnio opublikował zbiór esejów Racconti del palcoscenico: dal Rinascimento a Gadda. (Liguori 2011) Jest także autorem licznych sztuk teatralnych, wydawanych i tłumaczonych na języki obce, wśród których najważniejsze to La collina di Euridice (zdobywca Nagrody im. Luigiego Pirandella w 1996) i Zio mio (nagroda Bignami-Riccione '99), a także Famiglie di notte (Sellerio 2000) i Venire, a Venezia (Bompiani 2002). W 2006 otrzymał nagrodę Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych za sztukę Parole di Giuda, w której sam zagrał. W 2008 zdobył  nagrodę teatralną Campiglia Marittima za sztukę Tim e Tom.

 
Data opublikowania: 18.04.2016
Osoba publikująca: Janusz Smulski